با توجه به قداست علم و محیط آموزشی و عنایت خاص شرع مبین نظام اسلامی به این موضوع و ضرورت تامین حقوق عمومی دانشجویان و دانش پژوهان و دانشپذیران رعایت اخلاق و رفتار اسلامی و انسانی در مراکز علمی و آموزشی به منظور بهره وری بهتر و بیشتر فر آیند آموزش امری ضروری و لازم است که بدون همکاری و التزام عملی کلیه دست اندر کاران به این مهم میسر نخواهد بود.

توسعه و پیشرفت روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا ) موجب دگرگونی در بستر آموزش و پیدایش و گسترش محیط جدید مجازی تحت عنوان محیط چهارم یادگیری شده است . رفع محدودیت های فیزیکی افزایش زمان ، برد و ضریب دسترسی به آموزش دانشگاهی و ارتقای کمی و کیفی آموزش با بهره گیری از فاوا در آموزش منجر به دگرگونی در پذیرش دانشجو –دانش پژوه و دانشپذیر و تحول در شیوه ارائه آموزش گردیده است . وجه ممیزه تمامی مراکز و مؤسسات دانشگاهی و پژوهشکده ها در بخش اجرایی آموزش در سه بعد زمان ، مکان و شیوه ارائه آموزش به دانشجویان و دانش پژوهان است .

از همین رو است که سیاست گذاران حوزه آموزش عالی کشور بر قید عبارات شبانه مکاتبه ای نیمه حضوری و مجازی تاکید دارد آموزش مجازی در همه ابعاد مزبور نسبت به سایر شیوه ها و با عنایت به استاندارد های مربو طه متفاوت است این نوع آموزش امکان دسترسی به دروس از پیش تولید شده در رشته های مربوطه در هر زمان و از هر نقطه جغرافیایی بدون نیاز به حضور فیزیکی همزمان طرفین فرآیند یاددهی ،یادگیری و عوامل اجرایی آموزش است .
دوره های آموزشی کوتاه مدت دوره هایی هستند که در یک رشته تخصصی بسیار پر کاربرد و ویژه بوده و در جهت ارتقاء سطح علمی و فنی دانش آموختگان گام بر میدارند .
این دوره های ویژه سهم بسزایی در اشتغال و سطح علمی داشته و بسیار حیاتی می باشد.
وبا رعایت ضوابط و شاخص های استاندارد علمی ارائه شده است .

فصل اول کلیات

ماده اول  :
پژوهشکده طبق اساسنامه و در حیطه وظایف خود و با فرآهم کردن امکانات علمی و آموزشی اجرایی و فنی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت مجازی و پذیرش دانش پژوه در رشته های مجازی می نماید. دوره های دانش پذیری به سه صورت پروژه محور ،کلاس محور و تجمیع سوابق آموزشی و تحصیلی و مهارتی ارائه میشود در دوره های کلاس محور دانش پژوه به صورت غیر حضوری در کلاس های آنلاین شرکت نموده و پس از پایان دوره در آزمون دوره مربوطه که به صورت آنلاین برگزار می شود شرکت نموده و در صورت کسب نمره قبولی گواهینامه ی پایان دوره را دریافت خواهد نمود .
در دوره های پروژه محور دانش پژوه پس از ثبت نام در دوره بسته ی آموزشی تدوین شده و یا منابع معرفی شده توسط اساتید دوره را به صورت بسته ی آموزشی دریافت نموده و پس از مطالعه ی منابع با ارائه ی مقاله یا پروژه مربوط به دوره اطلاعات علمی او مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت تایید پروژه یا مقاله توسط مدرس دوره گواهینامه پایان دوره برای ایشان صادر خواهد شد .
در مبحث تجمیع سوابق تحصیلی دانش پذیر مدارک شغلی – تحصیلی – آموزشی و مهارتی خود را در اختیار پژوهشکده قرار داده و این مدارک در کمسیون ارزیابی و شورای آموزشی پژوهشکده مورد بررسی قرار داده و در صورت کسب حد نصاب امتیاز لازم گواهینامه هم سطح کاردانی – کارشناسی – کارشناسی ارشد و دکتری خواهد شد .

ماده دوم :

۱) تحول در آموزش و دوره های کاربردی و ارائه دوره های مجازی بر اساس مدل های نوین آموزشی مجازی دنیا

۲)تنوع بخشی به شیوه های پذیرش دانش پژوه

۳)جلوگیری از پدیده ی زشت مدرک فروشی و مدرک گرایی

۴)استفاده گسترده از محیط چهارم در پاسخگویی به نیازهای جامعه صنعت و سازمان ها

۵) افزایش و گسترش دسترسی به آموزش

۶)بالابردن وجهه اجنماعی و رزومه کاری افرادی که از تحصیل باز مانده اند و دارای دانش کاربردی هستند

۷) همکاری با دانشگاه ها و آکادمی های معتبر خارجی درجذب و آموزش دانشجویان و دانشپذیران ایرانی و غیر ایرانی

۸)استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری و یافته های پژوهشی در آموزش مجازی

فصل دوم
شرایط شرکت در دوره های پژوهشکده
ماده سوم :
دوره های کوتاه مدت و بلند مدت مجازی ( کلاس محور – پروژه محور )
هر فردی که با امر تحصیل و حداقل سن بیست سال به شرط آنکه توانایی استفاده کار با کامپیوتر و اینترنت را داشته باشد و دوره آموزش را مورد نیاز و مفید برای خود بداند می تواند در دوره آموزشی شرکت نماید.

فصل سوم
طول دوره و ساعات تدوین شده در آموزش
ماده چهارم :
ساعات درسی در نظر گرفته شده به اقتضای هر دوره
آموزشی بر مبنای زمان لازم جهت مطالعه تمرین پرسش و پاسخ توسط اساتید مربوطه ساعت مورد نظر ارزیابی و در شرح جزییات دوره قرار داده شده است .

ماده پنجم :
در دوره های پروژه محور دانشپذیر موظف است حداکثر تا ۴ ماه بعد از دریافت منابع آموزشی اقدام به ارائه پروژه پایان دوره از طریق پروفایل کاربری ایمیل- پست نماید. در صورتی که به هر عللی نتواند در این بازه زمانی اقدام به گذراندن دوره آموزشی خود نماید میبایست توضیحات خود را کتبی به امور آ؛موزشی ارائه نماید تا در دست بررسی قرار گیرد .

ماده ششم :
پبت نام همزمان در چند دوره آموزشی کوتاه مدت توسط متقاضیان امکانپذیر میباشد به شرط آنکه موارد ماده هشتم را رعایت نماید.

ماده هفتم :
بعد از دریافت منابع آموزشی امکان انصراف از سیستم آموزشی وجود ندارد.

ماده نهم :
باتوجه به اینکه شیوه آموزش مجازی می باشد امکان مراجعه حضوری و رفع اشکال حضوری میسر نمی باشد و دانش پژوه میبایست از سیستم های کمک آموزشی آنلاین و رفع اشکال بر خط که در پروفایل کاربری موجود است استفاده نماید تا اساتید مربوطه پاسخگوی آن باشند .

فصل چهارم

ارزشیابی و ارزیابی

ماده دهم :
ارزشیابی دوره های پروژه محور : در دوره های پروژه محور ارزشیابی دوره بر اساس پایان نامه ی دانش پژوهان و اعلام نظر شورای آموزشی اساتید انجام میشود و بر چهار رتبه ضعیف-متوسط –خوب – عالی طبقه بندی می شوند و فقط برای دانشپذیران رتبه های خوب و عالی گواهینامه صادر میشود و مابقی افراد میبایست دوباره مقاله ارسال کنند .

ماده یازدهم:
در ارزشیابی پروژه های پایان دوره سیستم آموزشی پروژه محور را اساتید مربوطه به هر درس انجام داده و در صورتی که به هر دلیل و یا رعایت نکردن استانداردهای اعلامی این آیین نامه پروژه ضعیف ارزیابی گردد ، هیچ اعتراضی از سوی دانش پژوه مورد قبول نمیباشد.

ماده دوازدهم:

پروژه های پایان دوره میتوانند چکیده ای از منابع آموزشی ارسال برای دانش پژوه باشد و یایک تحقیق علمی پیرامون موضوع دوره، در هر حالت سطح علمی پروژه معیار پذیرفته شدن آن توسط استاد مربوطه می باشد .

ماده سیزدهم:
برای دانش پذیران ارسال میگردد CD و DVD منابع آموزشی در قالب

ماده چهاردهم:

محتوای منابع آموزشی جزوات تدوین شده اساتید با رویکرد دوره های کوتاه مدت آموزشی به صورت فشرده و پیرامون مسائل اصلی دوره بوده و در قالب فایل های کتاب الکترونیکی ، پاور پوینت و صوتی مدیا و بعضا فیلم آموزشی ارائه میگردد.

ماده پانزدهم:

ثبت نام در پژوهشکده از طریق آنلاین / مراجعه حضوری در دفتر مرکزی / مراجعه به دفاتر نمایندگی های سراسر کشور

ماده شانزدهم:
شهریه دوره ها در واحد امور مالی پژوهشکده تدوین شده و اعلام میگرددو دانشپذیران میبایست از طریق شماره حساب رسمی پژوهشکده نسبت به پرداخت شهریه خود اقدام نمایند .

ماده هفدهم:
گواهینامه های پایان دوره با توجه به مجوزات ماده ۲ این آیین نامه صادر میگردد و این گوتهینامهع ها جهت ارائه به آکادمی های بین والمللی جهت معادل سازی – ارائه ترجمه رسمی آن به دادگستری و وزارت امور خارجه جهت تایید و دیگر شرکت ها و سازمان ها صرفا جهت تایید گذراندن دوره های کوتاه مدت بوده و ارزش دیگری ندارد و به هیچ عنوان معادل گواهی فنی و حرفه ای یا مدارک آموزش عالی آزاد –دانشگاه جامع علمی کاربردی و مدارک دانشگاهی مانند لیسانس –فوق لیسانس و…… نمیباشد .

ماده هجدهم:
در این آیین نامه تنها به ذکر اصول اکتفا شده و تفسیر مفاد آن به عهده پژوهشکده می باشد .